vrijdag 10 februari 2012

Hadewych Minis in Wie is de Mol? 2012 @ Nederlandse Actrices


Hadewych Minis (Maastricht, 5 januari 1977) is een Nederlandse actrice die zowel in films als in theaterproducties speelt. Zij is vast verbonden aan Toneelgroep Amsterdam. Daarnaast is zij met enige regelmaat te zien in het tv-programma De vloer op van de Humanistische Omroep en in Wie is de Mol? 2012. Samen met Annemarie Jung, Frits Huffnagel, Dio, Tim Kamps, Marit van Bohemen, Maarten van der Weijden, Marion Pauw, Liesbeth Staats en William Spaaij vormde Hadewych Minis de Wie is de Mol? 2012 groep kandidaten.

In 1999 studeerde Nederlandse actrice Hadewych Minis af aan de Toneelacademie in Maastricht. Na de toneelschool vertrok ze naar New York om daar Method Acting te studeren aan het Lee Strasberg Theatre Institute. In 2000 speelde zij de hoofdrol de voorstelling 'De Gelukkige Huisvrouw' bij het Vervolg. Daarna volgde een driejarige samenwerking met theatergroep ZT Hollandia. Daar speelde ze onder meer in het locatieproject 'Lange Lies Lange Jan' en in de grote zaalproducties 'De Onverschilligen', 'De Metsiers' en 'Richard III'. In 2003 volgde een solovoorstelling 'Minis' en de muziektheaterproducties Sentimenti, Inanna en Seemansliederen.

In 2005 sloot Hadewych Minis haar acteer carrière bij ZT Hollandia af met de eindvoorstelling 'Fort Europa' en sloot zij zich aan bij het ensemble van Toneelgroep Amsterdam, waar zij onder andere schitterde in voorstellingen als 'Scènes uit een Huwelijk', 'Don Carlos', 'Opening Night', 'Romeinse Tragedies' en 'Angels in America'.

Hadewych Minis speelde een vaste rol in de serie 'Floor Faber' en was te zien in diverse gastrollen in o.a. 'Annie M.G'. Ze speelde de rol van Prinses Maxima in de VPRO dramaserie 'De Kroon' die in 2006 een Gouden Kalf ontving voor beste tv drama. Ook vertolkte ze meerdere personages in het cabaret van 'Koppensnellers', en is ze een terugkerende gast in het improvisatieprogramma 'De Vloer Op'.

Op het witte doek was Hadewych veelvuldig te bewonderen. Zo was ze te zien in de komediefilm 'Phileine Zegt Sorry' onder regie van Robert Jan Westdijk, 'Diep' van Simone van Dusseldorp, 'Nachtrit' van Dana Nechustan, 'Kicks' van Albert ter Heerdt en 'Nadine' van Erik de Bruyn. In 2007 speelde ze de hoofdrol in 'Moordwijven' van Dick Maas. In 2009 volgde maar liefst 4 speelfilms: 'Amsterdam' onder regie van Ivo van Hove, 'Het Leven Uit een Dag' van Marc de Cloe, 'My Queen Karo' van Dorothee van den Berghe en speelde ze naast Barry Atsma de hoofdrol in de psychologische thriller 'Zwart Water' van Elbert van Strien.In 2010 kroop zij wederom in de rol van Maxima in de film 'Majesteit' onder regie van Peter de Baan. Ook was dat jaar te zien in de film 'Loft' van Antoinette Beumer.

Naast acteren heeft Hadewych Minis een succesvolle zangcarrière. Zij heeft samen met Mike Boddé opgetreden door heel Nederland met de muziekvoorstelling 'Gelukkig met Hadewych en Mike'. In de zomer van 2011 speelde Hadewych samen met Jan van Eerd op de Parade de muziekvoorstelling 'Hade Part One'. Dit was zo’n daverend succes dat Hadewych de studio is ingedoken om haar eerste album op te nemen. Dit album wordt in maart 2012 verwacht.

Hadewych Minis heeft een relatie met acteur Tibor Lukács. In 2012 kregen ze een zoon.


Filmografie Hadewych Minis

    Gooische Frieten (2010) als Maastrichtse klant
    Majesteit (2010) als Máxima Zorreguieta
    Loft (2010) als Eva
    Floor Faber (2009) als Gina Faber
    Zwart Water (2009) als Christine
    Het leven uit een dag (2009)
    Amsterdam (2008)
    Moordwijven (2007) als Estelle
    Kicks (2007) als Kim
    Nadine (2007) als Aimee
    Baantjer (2006) De Cock en de onzichtbare moordenaar als Cindy
    Nachtrit (2006) als Evelien Schroeder
    Diep (2005) als Ilona
    De Kroon (2004) als Máxima Zorreguieta
    Phileine zegt sorry (2003) als Gulpje
    AmnesiA (2001) als meisje in bed
    Oud Geld (1998) als secretaresse


Hadewych Minis schrok van zwangerschap

Hadewych Minis schrok toen ze ontdekte dat ze zwanger was.

De actrice kwam er een dag voor ze naar het buitenland vertrok voor de opnames van Wie Is de Mol? achter dat ze een kind verwachtte.

"Ik vond het heel leuk maar ik schrok ook heel erg", vertelt de Nederlandse actrice."Ik dacht namelijk dat ik niks meer zou kunnen als ik zwanger zou zijn. Dat ik alleen op bed kon liggen en niet meer kon bewegen. Maar dat schijnt mee te vallen", lacht Hadewych Minis.

De 34-jarige actrice heeft haar zwangerschap tijdens de opnames niet als een struikelblok ervaren. "Ik voelde me juist wel sterk. Je bent gewoon lekker met z'n tweetjes. Supermoeder heeft meegedaan!"

Minis maakte in juli bekend dat ze drie maanden zwanger was. De Nederlandse actrice, bekend van films als Phileine Zegt Sorry en Moordwijven, is samen met acteur Tibor Lukacs.

Actrice en zangeres Hadewych Minis is bevallen van een zoon.

Het jongetje heet Salvador Lukacs. Hadewych Minis en vriend zijn dolgelukkig, aldus het management van de actrice. De bevalling is voorspoedig verlopen.

Minis maakte in juli bekend dat ze drie maanden zwanger was. De actrice, bekend van films als Phileine Zegt Sorry en Moordwijven, is momenteel te zien in de populaire tv-serie Wie is de Mol?.

Wie is de Mol Biografie Hadewych Minis
Hadewych Minis (1977) studeerde in 1999 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Na de toneelschool vertrok zij naar New York om daar vier maanden Method Acting te studeren aan het Lee Strasberg Theatre Institute.

Van 2002 tot 2005 was Hadewych Minis vast verbonden aan ZT Hollandia. In 2003 speelde zij haar solovoorstelling 'Minis'. Sinds 2005 zit Hadewych bij Toneelgroep Amsterdam. Momenteel is ze te zien in Angels in America.

Op televisie was Hadewych o.a. te zien in Nieuw Dier, Man en paard, Boks en Baantjer. Zij vertolkte meerdere personages in het cabaret van Koppensnellers, en sprak diverse stemmen in voor het animatieprogramma Café de Wereld.

In 2003 was Hadewych Minis te zien in de rol van Gulpje in de speelfilm ‘Phileine zegt Sorry’. Ook speelde Hadewych de rol van Prinses Maxima in de VPRO dramaserie ‘De Kroon’ die in 2005 een Gouden Kalf kreeg voor beste tv drama. Hadewych is ook  te bewonderen in de speelfilms als ‘Moordwijven’, ‘Diep’, ‘Nachtrit’ en ‘Kicks’.

Naast acteren treedt Hadewych regelmatig op met haar band en vormt zij een jazzduo met Mike Boddé. Sinds eind 2011 is Hadewych zich veel gaan richten op haar muzikale carrière.

Interview met Hadewych Minis

De film Loft draait om liefde, lust, vriendschap en verleiding. Een interview in kerstsferen met hoofdrolspeler Hadewych Minis.

Je eigen man die er een ander leven op nahoudt door ergens in een loft herhaaldelijk vreemd te gaan. Heb je daar van tevoren veel over nagedacht?
Hadewych Minis: „Er zijn meer mensen die dubbellevens leiden dan je denkt. Zelf ben ik ervan overtuigd dat het bij mijn vriend en mij niet gebeurt, al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Het lijkt me doodeng als je daar achterkomt. Tijdens de opnamen van deze film kwamen er veel verhalen los in de categorie: ‘een vriend van een vriend van me houdt er vier vrouwen op na…’”

Het ene moment zien we je in Majesteit in de rol van Máxima en nu speel je in Loft de bedrogen echtgenote. Wat een geweldige rollen moeten dat voor je zijn!
Hadewych Minis: „Dat is inderdaad het leuke aan mijn vak. Het zijn allebei niet zulke grote rollen, maar het is luxe en geluk dat ik dit kan combineren met mijn theater- en tv-werk. Ik vind het sowieso fijn om niet de hele tijd hetzelfde type personage te spelen.”

Ben jij als alleskunner na Carice van Houten en Halina Reijn ook al rijp voor het buitenland?
Hadewych Minis: „Ik heb onlangs een ontmoeting gehad met Cate Blanchett, die na Meryl Streep mijn favoriete actrice is. Na dat gesprek dacht ik er voor het eerst over na hoe geweldig het zou zijn om met zo iemand te mogen werken. Aan de andere kant weet ik ook dat het voor mij heel goed werkt om in Nederland zoveel mogelijk disciplines te beoefenen. Mijn probleem is vaak dat ik denk: Wie zit er nou op mij te wachten, terwijl Thekla Reuten daar al vol aan de boemel is? Terwijl ik ook kan denken: Waarom niet?”

Daar kun je met kerst nog even over mijmeren. Hoe vieren jullie het dit jaar?
Hadewych Minis: „Mijn familie woont in Maastricht, dus daar ga ik altijd een dag heen. Mijn ouders zijn gescheiden, dus ik ga Eerste Kerstdag altijd naar mijn moeder en Tweede Kerstdag naar mijn vader. En op Kerstavond gaan we naar de ouders van mijn lief, want we doen wel alles samen.”

Is kerst een hele happening bij jullie?
Hadewych Minis: „Het eten is belangrijk en uitgebreid. Ik probeer steeds om geen vlees te eten, maar met kerst mag je wild eten en dat kan ik niet weerstaan. Ik probeer vlees zoveel mogelijk te laten staan, maar dan mag ik van mezelf konijn, everzwijn of haas eten. Dat kan ik dan de rest van het jaar weer verteren.”

Wat mag er in de kersttoespraak van Beatrix niet ontbreken?
Hadewych Minis: „Aandacht voor de kunst, met drie dikke uitroeptekens. In tijden van crisis hebben mensen behoefte aan mooie concerten, dans- en toneelvoorstellingen.”

Hoe wordt 2012 voor je?
Hadewych Minis: „Een heel mooi jaar. Ik ben gelukkig in mijn werk en in de liefde en ik hoop daar nog lang van te mogen genieten. Tot eind december van dit jaar ben ik nog op tournee met Mike Boddé en in het nieuwe jaar ga ik bij Toneelgroep Amsterdam een rol in de voorstelling Scènes uit een huwelijk spelen. En er is nog een aantal dingen waar ik, je raadt het al, nu nog niks over mag zeggen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten